Handige functies in Excel 2013

Excel 2013 wordt steeds meer gebruikt. Veel gebruikers stappen over van Excel 2007 naar Excel 2013.

Er zijn toch een aantal nieuwe functies bijgekomen ten opzichte van de vorige versie. De allernieuwste versie wordt zeker in de zakelijke markt nog niet heel veel gebruikt, toch willen wij je niet onthouden van een een aantal handige nieuwtjes in Excel 2013.

Nieuwe interface

Wanneer je Excel 2013 opent zul je zien dat het meteen een nieuwe interface heeft. Wij vinden hem duidelijker en een stuk overzichtelijker. Ook voor de beginner kun je snel professionele ogende resultaten weergeven. Je start Excel op en je kunt kiezen uit verschillende sjablonen, bijvoorbeeld voor budgetten, agenda's, formulieren of rapporten.

Aanraakscherm

Excel 2013 is ook gemaakt voor aanraakschermen. Daarom kun je heel makkelijk schakelen tussen de desktop versie (kleine icoontjes) en de aanraakversie (grote icoontjes). Wij vinden zelf de aanraakversie veel duidelijker dan de desktopversie. Zo kun je de aanraakmodus instellen in Excel 2013:

  • Open Excel en kies Nieuw bestand
  • Klik linksboven op pijltje naar beneden
  • Selecteer Aanraak- /muismodus
Gegevens direct analyseren

Er zit een nieuwe knop in Excel die gegevens meteen kan analyseren. Hierdoor duurt analyseren niet meer zo lang als voorheen. Je kunt direct verschillende typen grafieken maken. Snel analyseren van gegevens in Excel 2013 werkt als volgt.

  • Selecteer de cellen met gegevens die je wilt analyseren
  • Klik op knop Snelle analyse (rechtsonder bij gegevens)of sneltoets Ctrl + Q
  • Selecteer een functie in galerie Snelle Analyse, bijv Grafieken

Aanbevolen grafieken

Grafieken maken in Excel gaat al steeds makkelijker, maar nu in 2013 hoef je helemaal niet meer na te denken. Er zit nu een knop Aanbevolen grafieken. Excel bekijkt dan welke soort grafiek het beste bij je data past.

Een venster voor een werkmap

In de vorige versies was het moeilijk om twee verschillende bestanden te openen op twee aparte schermen. Wij hadden hiervoor een oplossing uiteraard: Excel gebruiken met twee schermen. Microsoft heeft vaak vragen gehad hierover en de functie ingebouwd in Excel 2013. Elke werkmap heeft een eigen venster en kun je dus prima verslepen naar je andere monitor.

Opslaan in de cloud

Office kan ook niet achterblijven met de rest, bijvoorbeeld Google docs. Vanaf nu kun je je gegevens opslaan in de cloud en bij Microsoft heet deze wolk Skydrive. Hierdoor kun je makkelijk bij je gevens op je pc, laptop of tablet.

Hieronder een screenshot van de nieuwe functie direct analyseren in Excel 2013:

Snelle gegevens analyseren in Excel 2013

Deel dit artikel: