Beperkt of geen internet in W10: mogelijke oplossingen

Foutmelding op je scherm
Je hebt net Windows 10 op je computer geïnstalleerd. Nu ben je weer helemaal bij. Vrolijk zet je een kop koffie naast je toetsenbord neer. Lekker even online de krant lezen of wat shoppen. Maar dat is een tegenvaller, je krijgt een foutmelding op je scherm! Er is slechts beperkt of helemaal geen internet mogelijk. Wat kan je hier aan doen?

Opstarten en wachtwoord 
Bij de overstap naar Windows 10 komt het geregeld voor dat de verbinding met internet hapert. Het kan diverse redenen hebben en soms lost het probleem zich gewoon op door een herstart van de computer. Dit is dan ook het eerste wat je kunt doen als je zo’n foutmelding op je beeldscherm krijgt. Levert herstarten geen internetverbinding op, voer dan je wachtwoord nogmaals in. Een foutje is snel gemaakt, dus doe dit heel zorgvuldig.

Je netwerkkaart opzoeken
Nog steeds geen draadloos internet? Dan moeten we verder zoeken. In je computer zit een netwerkkaart. Die kun je vinden door met je rechtermuisknop op de startknop van Windows te klikken en vervolgens op ‘Apparaatbeheer’. Zoek in het overzicht op je scherm jouw netwerkkaart op en schakel hem met je rechtermuisknop een halve minuut uit. Zet hem daarna op dezelfde manier weer aan. Als het meezit pakt de kaart nu de juiste instellingen en wordt de wifi-verbinding hersteld.

Heb je de goede drivers?
Maar het is ook mogelijk dat je een rood kruis voor je netwerkkaart ziet staan. In dat geval is de kaart niet goed geïnstalleerd onder Windows 10. Waarschijnlijk heb je voor je netwerkkaart nieuwe drivers nodig, vanwege de overgang naar het nieuwe Windows 10 besturingssysteem. Bezoek met een andere computer de website van de fabrikant van je netwerkkaart en kijk of je daar nieuwe drivers voor Windows 10 kunt downloaden. Als je die vervolgens op je computer installeert, is er een goede kans dat de wifi-verbinding weer tot leven komt.

Toegangswachtwoord niet delen
Maar ook met een goed geïnstalleerde netwerkkaart is het mogelijk dat je geen of beperkt internet hebt. Zet voor alle zekerheid de nieuwe functie ‘Wifi-sharing’ uit. Die vind je onder het ‘Instellingen’ menu (‘netwerk en internet’ -> ‘wifi-instellingen beheren’). In Windows 10 is dit een nieuwe functie waarmee je automatisch je toegangswachtwoorden voor internet met je Outlook-contacten deelt. Zijn ze bij jou op bezoek, dan kunnen ze direct gebruik maken van jouw wifi-netwerk. Een nogal privacygevoelige instelling, die soms ook storingen kan veroorzaken.

Je modem resetten
Zit het allemaal wat tegen, dan werkt je draadloos internet nog steeds niet. Hierom niet getreurd, want de reden kan ook buiten je computer liggen. Zet je modem even uit en laat het apparaat daarna opnieuw opstarten. Bij het opstarten voert het modem zijn procedures opnieuw uit en misschien komt er nu weer een juiste verbinding met je computer tot stand.

Dynamisch of vast IP adres
Nog steeds geen contact? Zet dan het menu van je modem op het scherm. Kijk of de functie DHCP aan staat en check gelijk even het IP adres dat jouw computer op dit moment voert. DHCP in je modem deelt steeds nieuwe IP adressen uit aan apparaten die op het netwerk inloggen. Dus ook aan jouw computer. Begint het IP adres van je computer met 169.254, dan is er iets mis met de instellingen. Dit IP adres past namelijk niet bij een DHCP verbinding. Start daarom je computer opnieuw en kijk of er een wifi-verbinding tot stand komt. Lukt het nog steeds niet, dan kan je in het modem ook een vast IP adres voor je computer invoeren. Voer dit IP adres ook bij je computer in en kijk of er een wifi-verbinding tot stand komt.

Vaste verbinding proberen
Hebben al deze methodes gefaald, steek dan eens een netwerkkabel in je computer en kijk of je daarmee op internet komt. Lukt het nu nog steeds niet, dan wordt het tijd om je provider te bellen. Misschien is er gewoon sprake van een internetstoring.

Deel dit artikel:

Andere bezoekers lezen nu: